Ahojte,
náš nový virtuálny priateľ Vladiss, sa už dlhšiu dobu zaoberal možnosťou brzdenia v IL-2ke s dvomi brzdami samostatne na každej podvozkovej nohe. Na fóre Letky 13 sme mu tvrdili, že to nejde. Ale chlapec bol vytrvalý a hľadal na fórach IC a Daidalos teamu a našiel čo potreboval.
Výcuc z našej diskusie na Leta13 fóre:
Vladiss napísal: dik moc za vase odpovede.
este jedna vec ktym brzdam (nedaju mi spavat :lol: ) neviete presnejsie prelozit tento text? moja slaba ang nestaci, ale neni to nahodou to co hladam?? http://forum.1cpublishing.eu/showthread.php?t=35867
Preto dávam aj Vám túto informáciu, nakoľko viem, že väčšie množstvo z Vás používa pedále so šlapákovými brzdami. (Saiteky, Thrumastery, či Big Joeho pedále )
Viac v mojej odpovedi Vladissovi na jeho otázku a vyčerpávajúci návod priamo vo vlákne IC fóra a vlákna Daidalos teamu.
Colonel napísal: Super Vladiss,
ako vidieť, objavil si viacej vecí ako starí harcovníci. Dokonca v diskusii od Daidalos teamu. http://forum.1cpu...hp?t=35867
Podľa toho nastavenia a pridania druhej brzdy do Users>Doe>Settings to bude fungovať. Niektorí diskutujúci tam ďakujú a potrvdzujú, že im to funguje aj so Saitek pedálmi ( aj Win7 ) Ten čo písal, že mu to nejde ( a nešlo ani pod XP ) urobil chybu keď to nastavoval, lebo mal dve inštalácie Ila a pomýlil sa v tom, kde to menil a kde nie. Teraz mu to funguje a potvrdil, že to ide spraviť.
Celkom som nepochopil to vysvetlenie, že ak vlezieš po takomto nastavení do Hardwerových nastavení v Il-2 ke v menu, tak Ti to Tvoje nastavenie hra prepíše na pôvodné "defaultné" a budeš ten proces musieť zopakovať. Niečo tam chlapík spomína, že vydaním 4.12 ky by sa tento problém mal odstrániť.
Preto uvádza, že je potrebné zmeniť "vlastnosti" súboru iba na čítanie, aby nedochádzalo k tejto automatickej zmene.
Myslené týmto a textom nasledujúcim za týmto upozornením.
"........Save that file. Then.. and this is important.. Change the properties on that file to read only...."
Je to však len také moje zbežné prečítanie textu a neprekladal som to do detailov. Možno je tam ešte nejaký zádrhel.
Záver znie..:
Ano aj v čistej hre " bez modov" vďaka tomu nastaveniu uvádzanom v linku : http://forum.1cpu...hp?t=35867 sa dajú použiť dve samostatné brzdy na dva šlapáky u pedálov Saitek a ďalších.....
Super informácia, budem to tiež skúšať. Šlapky pedálov mám nevyužité už skoro tri roky...... ops: :twisted:
Tak to tiež vyskúšajte, ja to rozhodne budem musieť nastaviť........
Ešte raz veľká vďaka Vladissovi. S!
Zlúčené na March 09 2013 21:53:13:
Ahojte,
tak po veľkom nadšení ma zatiaľ čakalo len sklamanie. Nerozchodil som to !!! Určite robím niekde chybu a musím na to dôjsť.
Tu máte výsledky môjho skúšania :
Colonel napísalAhojte,
tak som dnes polaboroval s pedálmi a brzdami, ale neuspel som. Buď mám niečo zle nastavené v základnom Congig.ini, prípadne robím nejakú inú chybu, ale tú druhú brzdu neviem za otca dostať do toho HW nastavenia. Čo je horšie, aj keď jednu brzdu ( rozumej brzdu na obe kolesá na jeden potenciometer ) dostanem na ľavý šlapák pedálu, po vypnutí Ila sa mi to zase vráti do nastavenia, kde mi [HOTAS MOVE] vôbec ten šlapák na lavom pedále neregistruje.
Používam XP 32 bit a skúšal som to na čistej 4.11.1 ke.
Presnejšie sa to pokúsim vysvetliť obrázkami.
Keď som pozrel na moje USERS/DOE/setting, tak som zistil, že základné funkcie ako krídielka, výškovka a plyn sú nastavene na "DEVICE0" ako základný prvok mám v tomto prípade JOY EVO Saitek. Používam aj pedály Saitek a ti som v setting našiel pod zložkou "AXE_RZ JoystickDevice2=rudder". Čiže device2 ako zariadenie č. 2. a taktiež zložku na brzdy "AXE_X JoystickDevice2=brakes".
Potiaľto by to bolo v poriadku.
Tak som skopíroval text "AXE_X JoystickDevice2=brakes", pridal ho riadku po ním a "X" som prepísal na "Y"
Výsledok teda vyzeral takto :
[HotKey move]
AXE_Y JoystickDevice0=elevator
AXE_X JoystickDevice0=aileron
AXE_Z JoystickDevice0=-power
AXE_RZ JoystickDevice0=-trimaileron
AXE_RZ JoystickDevice2=rudder AXE_X JoystickDevice2=brakes
AXE_Y JoystickDevice2=brakes
AXE_Z Mouse=-trimelevator
Súbor setting som uložil a po uložení som mu podľa rady Bearcata zmenil jeho "vlastnosti" len na čítanie. Zavrel som súbor a spuslil ILa.
Otvorím menu v HW nastavení a pod všetkými Joystik 1-4 vidím rovnaké nastavenie a CHÝBAJÚ TAM BRZDY !!!:
Tak sa vrátim do Ovládacích povelov ( Commands). Prejdem dolu až na Hotas ovládania a vidím, že zložka "Směrové kormidlo" má pridelenú pozíciu : "Otáčení okolo osy Z ID3" Z toho usudzujem, že sa jedná o zariadenie Joyistick 3. Obdobne som dopadol aj s Brzdy : mali pridelenú "Osa X ID3"
Lepšie to je vidieť na obrázku.
Tak som si myškou klikou na ovládací prvok u "Smerového kormidla" a kopol do pedálov. Nápis sa zmenil na "Otáčení okolo osy Z ID2"
To isté skúsim aj s Brzdami. Na zmenu reaguje len ľavý šlapák. Pravý vôbec. Nápis sa zmenil na "Osa X ID2"
Opäť prikladám obrázok.
Celé to uložím a opäť otváram HW nastavenie/Vstupné zariadenia / Tentoraz vidím pod všetkými Joystick 1-4 figurovať aj brzdy. Ale len jednu brzdu, a to ľavý šlapák !!!! Druhú Brzdy pre osu Y nie a nie dostať ako zariadenie.
Opäť obrázok :
Brzda sa dala nakonfigurovať. Uložil som to. Vrátim sa do menu a vypínam IL-2 ku.
Pozerám sa do zložky Users/Doe/setting, či sa niečo zmenilo...... nič.
Znovu otváram IL-2ku a som na začiatku. Keď pozriem do Ovládacích povelov, mám tam zase toto nastavenie:
Skúšal som potom este ten trik s použitím USERS/XXX/setting, zmenil som si dokonca aj "default" setting v zložke USERS/default na nastavenie [HOTAS Move] ako v tom vlastnom settingu, ale nič nepomáhalo. Zmenil som čísla DEVICE2 na DEVICE3, ale brzdy na jednom šlapáku sa mi v HW nastavení neobjavili, pokiaľ som nešiel do Povelov..... :mrgreen:
Viem, že niekde robím chybu, lebo keď to na Ubi 1C fóre ide, tak to musí ísť aj u mňa. Pravdepodobne mám niečo zle nastavené v základnom config.ini, čo mi správne nerozoznáva Joystik EVO ako Device 1 a pedály ako Device 3....alebo....niečo iné. Netuším prečo sa mi to nastavenie povelov automaticky zmení, keď som tým settingom zmenil vlastnosti "len na čítanie".
Ak máte nejaké nápady, tak sem s nimi.....
Zlúčené na March 09 2013 23:15:54:
Tak mi to nedalo a rozchodil som to....
Postup čo som spravil:
1) Zálohovaný USERS/DOE/setting som vrátil naspäť, taktiež "default" v pôvodnom nastavení.
2) V Ovládacích poveloch som vymazal Brzdy : ( klávesa B ) To B som použil niekde inde a tak Brzdy, čo som bežne používal na tlačítko v joysticku, mám teraz bez povelu. Uložil som si toto nastavenie.
Dôvod prečo som to spravil?
Zvyk je železná košeľa a pri prvom pokuse oboch pedálov som omylom stlačil tlačítko "B" na klávesnici a okamžite som tým vyradil Osu "AXE_X JoystickDevice1=brakes" a pravá brzda mi prestala pracovať a zmizla aj s HW nastavenia. Pokus som musel teda opakovať.
3) Zavrel som IL 2 ku a vliezol som do zložky USERS/DOE/setting a videl som takéto nastavenie :
4) Skopíroval som zložku "AXE_Y JoystickDevice1=brakes" a vložil o riadok nižšie s tým, že som ju premenoval na "AXE_X JoystickDevice1=brakes"
5) Takto upravený "setting" som uložil v tejto podobe :
6) Po uložení som zložke "setting" som zmenil vlastnosti "iba na čítanie".
7) Celé som to zavrel a spustil opäť IL-2ku.
8 )V základnom menu IL-2 som si klikol na tlačítko HW nastavení.
9) V okne som hneď videl Joystick 4 a keď som si otvoril okno jednotlivých os, tak som tam mal 2x napísané vrzdy. Presne ako uvádza Baercat.
10) Nič som už nenastavoval, ani neukladal.
11) Zbehol som do menu a spustil si IL-2 on-line na Orel War a začal testovať.
Prvý test s He-111:
Brzdy fungujú na oboch šlapákoch samostatne, aj spoločne. Čiastočne eliminujú točivý efekt He-111, ale zázraky od toho nečakajte.
Druhý test s Bf-109 G2.
Funguje každý šlapák samostatne, aj spoločne. Pri taxingu na dráhu nevidím nejakú zásadnú výhodu v použití pravého šlapáku ako brzdy. Tak skúšam štart a pristátie. Pri dobrzďovaní, je čiastočne poznať, že sa lietadlo vychyľuje v smere brzdenia raz na ľavú, raz na pravú nohu, podľa toho ako stáčate šlapáky. Je to skôr v závere dojazdu a opäť od toho nečakajte nejaký zázrak.
Záver:
Mám za to, že to je "akosi" menej efektívne, než som od toho čakal. Nemôžem to posúdiť z reálnej praxe. Nikdy som nepristával v skutočnom aeropláne.... ops:
Na otázku či to je nasimulované dobre, budú musieť odpovedať skutoční piloti....:-)
Tak chlapi, nastavujte a testujte. Funguje to.
PS: Vladiss, začni šetriť.... Upravil Letka13_Colonel dňa 09-03-2013 23:34
Abys měl Colonele srovnání v efektivitě brždění, které chceš, tak si zkus brzdit v simulátoru, který oddělené brzdy podporuje normálně. Například v IL-2 COD je brždění levou a pravou brzdou při manévrování na pojížděčce znát celkem výrazně.
Aj by som skúsil, ale IL-2 COD "základ" mám síce kúpený, ale PC neumožňujúce tento predčasne vydaný "pasquil" otestovať. Po rôznych patchoch a úpravách som sa v IL-2 COD úplne stratil a ani to nebudem v blízkej budúcnosti riešiť.
Leon, keď máš možnosť a IL-2 COD lietaš, tak to porovnaj a daj nejaký report.
Pre mňa je dôležité, že predsa len funguje, aj keď nie tak efektívne ako som čakal.
Ako som napísal na AoE, použitím tohoto nastavenia môžem najmä na nemeckých mašinách využiť túto simuláciu brzdenia a ušetrilo mi to jednou tlačítko na joystiku pre funkciu "brzdy" na niečo iné........
Já to ale Colonele nemám s čím porovnat, starého IL-2 Šturmovika jsem přestal létat už před mnoha lety a tenkrát jsem ještě pedály s proporciálními brzdami neměl. V první světové válce letadla (Rise of Flight) bržděná kola neměla. IL-2 COD jsem zkoušel nějak kloudně rozchodit už od první bety a taky se mi to nedařilo. (Teď je to prý lepší s posledními modifikacemi z Atagu, ale ty už jsem nezkoušel, už ho ani nemám nainstalovaného). Nicméně jsem to myslel tak, že není třeba shánět opravdové letadlo, aby sis osahal ty brzdy, na to stačí i nedodělaný IL-2 COD bez patchů a modů... Možná by to šlo zkusit i War Thunder, ten je zdarma.
Ja som to nemyslel v zlom Leon... Od 311_Marta mám na AoE odkaz, aby som vyskúšal Avi B-534, lebo tá ma budík na každej brzde. Tam by sa malo ukázať, či to naozaj funguje pre ľavé aj pravé koleso zvlášť.
Otázne je, či s tým staručký IL-2 počítal a takéto simulácie pre jedno a druhé koleso budú na budíku aj vidieť.
Však v pohodě, hodil jsem to sem jen jako nápad, možností je určitě několik. Když se pak o výsledky s námi podělíš, budu rád, dění okolo IL-2 Šturmovik sleduju se zájmem, i když už létám jiné simulátory
podľa rady z AoE som teda otestoval brzdy na oba "šlapáky" s Aviou. Po teste som trochu v rozpakoch....
1) Po nahodení motora som stlačil ľavú brzdu, tlak na oboch brzádch ukázalo rovnaký. ( smerovka bez vychýlenia )
2) Stlačil som prvú brzdu, tlak na oboch brzdách rovnaký.( smerovka bez vychýlenia )
3) Vykopol som smerovku doľava, stlačil ľavú brzdu......tlak v brzdách sa rozdelil = na ľavej bolo tlaku viac, na pravej tlak ubralo.
4) Vykopol som smerovku doprava a stlačil pravú brzdu...... tlak v brzdách sa rozdelil = na pravej bolo viacej tlaku, na ľavej tlak ubralo.
Z tejto schémy mi vychádza, že vykopnutie smerovky má vplyv na rozdelenie tlaku do bŕzd a takto brzdy posilňujú účinok smerovky. Takto to môže fungovať u strojov, čo mali len jednu brzdu ( možno tá páčk brzdy na knipli ). Neskúmal som, či to takto bolo riešené aj v reále.
Či je u IL-2 ky Avia zrovna ten správny príklad aj pre ostatné stroje so samostatnou brzdou na každej nohe netuším. Tu nemá Avia žiadnu výpovednú hodnotu, lebo netuším(e), ako to tieto stroje majú v IL-2ke namodelované.
Keď zoberiem za bernú mincu bod 1 a 2 testu s Aviou, znamená to teda, že je jedno či stlačím ľavý, alebo pravý "šlapák" a brzdí to rovnako ako s brzdou na jedno tlačítko.
Ďalšie špekulácie nechám na neskôr a keď bude vydaná 4.12 ka, budeme možno o trochu múdrejší.
Ešte malá skúsenosť z praxe:
Zmena "vlastností" USERS/DOE/setting "len na čítanie" spôsobí to, že keď vojdete do "ovládacích povelov" a niečo tam zmeníte, tak sa Vám to zmení len na ten jeden let do doby než IL-2 vypnete. Darmo tú zmenu uložíte, lebo sa nemá kam zapísať, keďže súbor USERS/DOE/"setting" je "iba na čítanie".
Ak nutne potrebujete niečo meniť v " ovládacích poveloch " ( commands ) a už používate simuláciu dvoch pedálov na brzdenie, tak musíte zrušiť u "setting" nastavenie vlastností "iba na čítanie" a až potom meniť základné funkcie v " ovládacích poveloch " (commands).
Táto zmena na pôvodné nastavenie bude mať za následok to, že druhú os pre brzdy X (Y) Vám "default" prepíše a vymaže v HW nastavení/vstupné zariadenia( input) a tam opäť uvidíte opäť iba jednu brzdu a bude Vám fungovať len jeden "šlapák".
Záver.
Ak chcete používať "šlapáky" pedálu ako brzdy, tak po každej zmene nejakého ovládacieho povelu a jeho uloženia do "setting" musíte znova pridať druhú brzdu do [HOTKEY move] AXE_Y (X) JoystickDevice1 (2,3,4) =brakes a opäť zmeniť vlastnosti súboru "setting" len na čítanie.
Poznámka: Červenou farbou v zátvorke sú možné varianty Vášho nastavenia a zobrazenia v setting.
No to je zaujimave Colonel, inak fungovat to tak moze, ci to bolo takto aj na tej avii v skutocnosti neviem ale na inych to tak mohlo byt. Kedze ja mam jednoduche robene pedale bez šlapakov tak som rozmyslal ze si to dam na twist joysticka, ktory na nic nepouzivam len by to asi nefungovalo ked by som chcel len normalne brzdit, myslim tlacitkom. Alebo ano? EDIT: Počkať vlastne podla toho co pises asi ano. Len ci na vsetkych érach, asi to skusim dnes. Vlastne bez tlaku na pedale by bolo jedno do ktorej strany vychylim twist joya a mal by som zabrzdiť, že?
Na druhu stranu aj tak by som to pouzival malokedy tak si asi s tym nejdem robit problemy, ale pamätam si ze na tom Biskaji pred par nedelami by sa mi to na Moskyte urcite zišlo a tiez volakedy na B-17 pod UP3. Na Ju-88 je to celkom v pohode, proste pri tychto potvorych ako su Ju-88, Pe-8, IL-4... je najistejsie na vzlet aj pristatie zamknut ostruhu a odomknut az pri malej rychlosti ked chces dorolovat na stojanku.
Ale super informacie, vdaka, mozno to casom zacne fungovat v nejakom dalsom patchi.
Letu zdar.
EDIT2: skusim a ozvem sa, uvidime kolko bude zlomenych podvozkov
Keďže mám tiež iba jednoduché pedále a nevyužité kolečko plynu na Cobre, napadlo ma použiť ho aspoň na plynulé ovládanie brzdnej sily. Jej rozdelenie na kolesá je závislé iba na polohe (vyšliapnutí) pedálov.
Funguje to, aj keď asi potrebujem viac natrénovať jej ovládanie. Postupne som zosilňoval brzdenie a priťahoval proti preklopeniu na nos. Brzdná dráha sa mi nezdala kratšia než pri prerušovanom brzdení na gombík. O komforte a spotrebe pozornosti pri takomto manévre nehovoriac.
Predpokladám pri ovládaní twistom musíš nastaviť priebeh do "V", s nulou v strede a nárastom hodnoty na obe strany otočenia joy-a.
Myslim ze priebeh do V nie, ved zapnes prepinac Symetricke a nastavis akoby len jedno rameno priebehu V. Ja ma aj smerovku napriklad nastavenu podla tohto navodu co som prekladal: http://www.letkao...ticle_id=4
Asi by som skor zvolil linearny priebeh vsetko 100 a teda sila bude priamo umerna mojej vychylke twistu, pripadne presne rovnako ako mam smerovku na pedaloch, cize 50 50 50 50 50 50 60 75 87 100
Vyskusam vecer a uvidime.
Zlúčené na March 12 2013 11:38:08:
Este otazka Colonel - a ako to na tej Avii fungovalo ked si mal brzdenie normalne na tlacitku, myslim co ukazoval ten budik?
Upravil OREL_Erichos dňa 12-03-2013 10:38
Ukazoval presne to isté ako keď som zošlapol ľavý či pravý šlapák. Pri posunutí pedálov a zmene výchylky smerovky sa tlaky bŕzd delili aj na podvozkové nohy v prospech smeru vychýlenej smerovky. Kde smerovka tam väčší tlak. Teda úplne rovnako s jedným tlačítkom, alebo s jedným šlapákom, prípadne s dvomi šlapákmi.
Ano aj u mna sa to chovalo ako vraviš Colonel, cize v podstate vyzera ze je to v sturmovi zbytocna analogova os lebo ked stlacim tlacitko, obycajné a pozeram na budik v avii tak tlak v brzdovom systeme stupa postupne ako keby som pomaly tlacil na pedale, tak isto sa to chova napriklad vo fokaci ked sa pozeram na pedale a brzdim, pomaly ich odtlacam a zvysujem brzdny ucinok. V tej avii je to super ze akonahle zapojim aj smerovky tak sa mi brzdny ucinok rozdeluje na kolesa vlavo/vpravo.
Inac ten moj napad s twistom je samozrejme hlupost lebo to je len jedna os a teda je to nepouzitelne, ziadny prepinac Symetricky nepomoze.
To co si popisal s tymi dvomi šlapakmi ja doma naozaj nevyskusam lebo mam len take obycajne pedale.
Cize na to kaslem zatial